Ettekanne
Hiiumaa koolihariduse pääarupidamisel 10.03.16
„Haridus
ei ole see, mida koolis tehakse ja koolis antakse. Haridust ei
saa põhimõtteliselt mitte kellelegi kuidagi anda. Võimalik on anda
mingi kooli lõpetamist tõendav tunnistus koos lilleõiega.
Haridus
on kultuuri funktsioon, subjekti karakteristik.
Haridus
on IME, sest keegi ei saa iialgi teada, tänu millele õnnestub
kellelgi kujuneda haritud inimeseks ja ühiskonnal haritud
ühiskonnaks,“ kirjutab sotsioloog ja haridustegelane Ülo
Vooglaid.
Tänase
sõnavõtu juures peangi tunnistama, et tegemist ei ole ainult minu mõtetega.... Ei, see pole plagiaat, ent
tunnistan, et lugesin ja kuulasin eelnevalt paljude teiste mõtteid.
Koolmeister,
vähemalt Lõuna-Hiiumaal muretseb saare haridusmaastikku vaadates
eelkõige õpilaste vähesuse pärast - see tekitab ebakindlust, et
mis saab edasi.
Koolis
me ei õpeta ju mitte aineid, vaid lapsi. Ma ei õpeta mitte
matemaatikat või kirjandust, vaid ikka eri vanuses inimesi- poisse
ja tüdrukuid, kellel kõigil on oma eripärad ja õigus olla
teistega millegi poolest sarnane ning samas eriline, kordumatu,
ainuke ja imetlusväärne.
HEV
sektsioonist kuulsin muret selle pärast, et Hiiumaal pole piisavalt
eripedagooge, logopeede, koolis töötavaid sotsiaalpedagooge. Meie
nö Nokiaks peaks olema individuaalsusega arvestav keskkond, toetav
tugivõrgustik. Kõik lapsed ja pered peavad tundma ennast
teretulnuna ja soovituna.
Õppida
saab ja võib ükskõik kus ja ükskõik mida, ent haritud inimeseks
saab kujuneda vaid vaimselt rikkas, iseseisvust, loovust, vabadust ja
korda austavas keskkonnas.
Et
ma töötan ja õpin Emmaste koolis, siis peatun ka selle kooli
väljavaadetel. Ja mulle meeldib tõesti (m)öelda, et ma käin
koolis ehk ma ka õpin, mitte et ma käin tööl ehk teen tööd.
Plussid.
Meil on 95 aastat Emmaste kooli, kus pole (vastavalt kogukonna soovile) liitklasse, töötavad kvalifitseeritud õpetajad, koolis on suurepärased tugispetsialistid – tänu paari aasta eest kooli ning haridus- ja kultuurikomisjoni selgitustöö tagajärjel tehtud otsusele on spetsialistid igapäevaselt kohapeal olemas. Meie lapsed saavad sportida, joonistada, tantsida, laulda, pillimängu õppida, musitseerida jne. Selle aasta eelarvearutelu juures toetas volikogu ettepanekut tasuta huviringide osas.
Meil on 95 aastat Emmaste kooli, kus pole (vastavalt kogukonna soovile) liitklasse, töötavad kvalifitseeritud õpetajad, koolis on suurepärased tugispetsialistid – tänu paari aasta eest kooli ning haridus- ja kultuurikomisjoni selgitustöö tagajärjel tehtud otsusele on spetsialistid igapäevaselt kohapeal olemas. Meie lapsed saavad sportida, joonistada, tantsida, laulda, pillimängu õppida, musitseerida jne. Selle aasta eelarvearutelu juures toetas volikogu ettepanekut tasuta huviringide osas.
Emmaste
kooli suur pluss on ka see, et ta on Emmaste valla lastele lähim
kool ehk nn. kodulähedane kool. Noorte seisukohalt oli tähtis, et
kooli on võimalik rattaga sõita.
Meil
on suurepärane spordikompleks. Tagasihoidlikult arvan, et parim
saarel. Lisaks noorte suur huvi liikuda ja sporti teha. Täna
jalgrattaga kooli sõites nägin, et kuues klass mängis juba enne
kella kaheksat õues jalgpalli!
Pluss
on võimalus iga õpilasega individuaalselt tegeleda, nende
eripärasid arvestada, kuna õpilaste arv pole liiga suur. Kõige
eelneva eeldus ongi, et laste arv püsiks või kasvaks.
Arenguruum.
Asukoht
tingib lisa aja- ja rahakulu transpordile; kooli kaugus keskustest ka
rahalises mõttes. Takistuseks on ka inimressursi järjepidevuse
puudumine.
Mis
on Hiiumaa hariduse suurimad kitsaskohad ja edulood? Õpilaste edukas
osalemine rahvusvahelistes ning riiklikes programmides ja
võistlustel, konkurssidel. Näiteid on palju, väga palju, aga toon
ühe meilt endilt kunstis – Jaapani rahvusvaheliselt
kunstikonkursilt tuleb vaat et iga aasta auhinnalisi kohti Emmaste
õpilastele.
Edulooks
on kindlasti 95 aastat Emmaste kooli, aga ka teised saare koolid.
Näiteks Kõpu õppekoha innovatsioon. Suuremõisa Põhikooli
muutmine 6-klassiliseks – suudeti raskused ja õpilaskadu ületada
ning praegu toimitakse konkurentsivõimelisena. Kindlasti Palade
Loodushariduskeskus ja HUPS ning Rajaleidja.
Kitsaskohtadeks
inimeste, raha, aga kõige halvem, et kohati ka koostöö(soovi)
puudumine. Aga ka kaasamine ja näiline kaasamine, nende mõistete
eristamine.
Kahjuks
saab välja tuua ka mõtte, et poliitika tegemine, eriti
munitsipaalpoliitika tegemine peaks haridusvaldkonnast lahus hoida.
Koostöö
osas on arenguruumi. Näiteks koolivaheajad erinevad sel õppeaastal
ehk on kolm erinevat süsteemi ühe väikese saare peal. Ja infot
omavahel eriti ei jagatud. Oli päris ergutav panna paika maakonna
spordivõistluste kalendrit, arvestades erinevaid vaheaegasid
koolides
Küsisin
koolis ka seda, et kas meil on väga põhjust muretsemiseks? Parim
vastus oli, et muretsemine rikub ainult tervist.
Mida
me saame ise ära teha? Tuleb järjepidevalt kaasa mõelda, arvamust
avaldada ja koostööd algatada, samas tuleb jääda positiivseks
ning lahkhelide korral keskenduda probleemi
lahendustele-lahendamisele, aga mitte isikutele.
Ja
muidugi intriig. Mõte „Üks vald – üks põhikool!“ Sellele
küsimusele reageeriti kõige rohkem. Mõned mõtted:
„Minu
arvates on "ühe põhikooli" idee mõeldamatu.“
„Selline
otsus ei tooks Hiiumaale inimesi juurde vaid pigem viiks neid siit
ära.“
„Kardan, et selline kaugjuhtimisel kool ei pruugi anda
seda tulemust, mida oodatakse. Kui juht on eestvedaja, innustaja,
uutja, siis kas juht, keda näeb ehk korra nädalas, seda suudab?“
„Kindlasti mitte teha!“
Arvati,
et Hiiumaa ei vaja ühte põhikooli, koostööd kõigi
haridusasutuste vahel oleks siiski vaja arendada ja viimaste
ülesaareliste kokkusaamiste põhjal tundub, et seda ka tahetakse.
Milliseks
võib kujuneda Hiiumaa koolivõrgu tulevik? Arvan, et kõige enam
sõltub see sellest, milline saab olema valdade arv saarel. Kas üks
või mitu. Kui üks, siis on ilmselt selge, et (pikemas plaanis) kahe
kooli kohal on küsimärgid, loogilisem on nende või vähemalt ühe
muutumine 6-klassiliseks kooliks.
Mitme
valla puhul arvan, et väiksemad vallad jätkavad kindlasti haridusse
panustamist ehk selle osakaal valla eelarvest on küllaltki suur ja
seega säilivad lähitulevikus praegused koolid. Näiteks Pühalepa
on aastaid panustanud haridusasutuste kaasajastamisse, nüüd
oleme ka Emmastes selle tee suuremalt ette võtnud ja tänavugi
investeerime nt koolimaja renoveerimisse, IT-pargi uuendamisse.
Laiemalt
on aga koolid sõltuvad õpilaste ja õpetajate arvust. Ehk kuidas
areneb ja kujuneb kogu saar tervikuna. Kas inimesed pigem tulevad
tagasi või pigem siirduvad mandrile. Ja kui tulevad, siis mis
vanuses, kuhu piirkonda elama asuvad, milliseid koole eelistavad jne.
Emmastel
ja Laukal on Palade ees geograafiline eelis. Laste arvu vaadates
oleme me praegu kausi põhjas, kui Emmaste PK 9ndas klassi õpib 3 õpilast. See
ei ole pehmelt öeldes parim variant nii kooli kui laste arengu
seisukohalt. Samas on see väikseim klass, algklassides on sügisest
poolsada õpilast, kuna 16 last asub meie kooli õppima. Ehk tulevik
ei ole nii tume, kui koolist sõltumatud protsessid seda ei muuda.
Kokkuvõtlikult
ütleks, et õpilased ja õpetajad, niisamuti koolid ei saa ega peagi
olema ühesugused. Vastupidi! Kõigil on õigus olla eriline,
kordumatu, imetlusväärne ühteaegu mitmes metasüsteemis.
Nii
nagu kirjutas Ülo Vooglaid, haridus ei sõltu eeskätt koolist, ammugi
mitte ainult kooli suurusest ja õpilaste arvust klassis või koolis.
Hindamiskeskne reproduktiivne frontaalõpe, mis domineerib Eesti
koolides, võib-olla võimaldab saavutada PISA testi abil kuulsust ja
au. Ent märkimisväärne hulk noori langeb koolist välja enne
põhikooli lõpetamist. Eesti õpilased on EL-i kõige õnnetumad ja
esirinnas ka alkoholi tarvitamises. Peaksime rohkem tegelema õpilaste
hälbiva käitumise põhjustega ja selleks ei ole vaja koole liita.
Meil Hiiumaal on kõrged PISA testi tulemused ja üsna väike
väljalangevus koolist.
Iga
kooli sulgemine, olenemata ettekäändest, toob raskesti korvatavat
kahju nii sellele piirkonnale kui inimeste elukeskkonnale ning on
ühtlasi ohtlik ka riigi kaitsevõime (sh kaitsetahte ja -valmiduse
seisukohalt).
Sündimus
on elukvaliteedi ja kindlustunde funktsioon.
No comments:
Post a Comment