Kolmapäeval, 15.
veebruaril toimus viimane, viies Emmaste valla kogukonnakoosolek,
mille raames vallajuhid andsid aru arengukava täitmisest. Veel
rohkem räägiti aga haldusreformist ning selgitati volikogu poolt
tehtud otsuseid ja kaaluti seadusest tulenevaid valikuvõimalusi.
Samal päeval saabus
valda vabariigi valitsuse otsus Hiiumaa valdade sundliitmiseks.
„Emmaste valla, Hiiu valla, Käina valla ja Pühalepa valla
ühinemise teel moodustatakse uus haldusüksus. Uue haldusüksuse
nimeks määratakse Hiiumaa vald,“ seisab peaministri ja
riigihalduse ministri allkirjadega dokumendis.
Volikogul on nüüd
aega 15. maini vastamaks, kas sellega nõustuda. Kui me nõustume, siis
tekib saarel üks Hiiumaa vald. Kui me ei nõustu, siis peab valitsus
15. juuniks otsustama, kas Emmaste võib jätkata iseseisva vallana,
lähtuvalt meie esitatud argumentidest. Siit omakorda on kaks
võimalust.
Et Emmaste jääb
eraldi vallaks. Või valitsus liidab meid Hiiumaa vallaks. Viimane
otsus on võimalik omakorda kohtus vaidlustada. Kohtuprotsess
on pikk, mis tähendab, et oktoobris korraldataks siiski Emmaste Vallavolikogu valimised. Kas vabariigi valitsus järgneva nelja aasta
jooksul oma seisukohta muudab või tuleb meil aastal 2021 ikkagi
sundliituda, pole teada. Küll on selge, et võimalik kohtutee ei
tähenda mitte ainult mõneks ajaks iseseisvana jätkamist, vaid toob
kaasa ka suured kulud. Kohtutee, eriti kui käia läbi mitu
kohtuastet, ei ole odav.
Kogukonnakoosolekute
üks eesmärke oligi sisendi saamine edasisteks sammudeks. Mis jäi
kõlama?
Keskmiselt osales iga
kord 15 inimest. Haldusreformi kontekstis oli meelsus pigem volikogu enamuse seisukohta toetav. Ehk eelistatakse jätkata iseseisva vallana.
Peamised argumendid,
mida välja toodi, on võimalik teenuste halvenemine (nii
kvaliteedilt kui kättesaadavuselt) siinse piirkonna inimeste jaoks
ning otsustustasandi kaugemale viimine. Halvaks näiteks Kärdla ja
Kõrgessaare liitumine.
Peamised ohukohad
Konkreetsed ohukohad,
mis välja käidi, on Emmaste piirkonna inimeste arv ülesaarelises
volikogus. Olgu volikogu liikmete arv 19 või 21, Emmaste esindajaid
on seal ikkagi vaid kolm. Teiseks, ühinemislepingu muutmiseks vajalik
häälte arv volikogus. Kui Emmaste, Pühalepa, Käina
läbirääkimistel oli juttu, et ühinemislepingu muutmiseks peaks
olema 3/4 volikogu liikmetest selle poolt, siis Hiiumaa valla puhul
on paberile pandud 2/3 suuruse enamuse nõue.
Et kaugemate
piirkondade- Emmase, Kõrgessaare- esindatus on volikogus väike,
kolm inimest, siis tuntakse ohtu, et lepingut asutakse nende kahjuks
muutma. Taaskord, puudub kindlus, et Hiiu vallas tehtud vigadest
ollakse õppinud...
Samas toodi Leisu
koosolekul välja, et Leisu-Nurste piirkond tunneb, justkui oleks
nemad oma vallas veidi kõrvale jäetud. Suurem osa investeeringuid
on viimastel aastatel suunatud Sõru piirkonda, kuna Leisu-Nurste
pole prioriteet olnud.
Rahastki on juttu
olnud. Eriti selles valguses, et Emmaste vald tuleb kenasti
iseseisvalt toime, samas kui Hiiu vald pingutab püksirihma, et
kohustused kaelast saada.
Tõele au andes ei ole
Emmaste majanduslikult hea seis mitte vallajuhtide töö ega pelgalt
kohalike ettevõtjate teene. Paljuski on see meie toetajate abi. Ehk
inimeste, kes osaliselt või ka suurema osa ajast veedavad saarelt
eemal, ent soovivad oma maksutuluga valda toetada. Oluline küsimus
on, et kas nad kodukohapatriotismiga ka ühendvallas jätkavad?
Ühised väärtused
Mis inimesi ühendab,
on väärtusruum. Ehk seistakse puhta ja kauni looduskeskkonna eest,
uskudes et just see on Hiiumaa eripära, mis siia külalisi või uusi
elanikke toob. Ka see on oht võimaliku ühisvalla seisukohalt, sest
Hiiu vald ainsana soovib saarel tuulepargitööstust arendada, kuna
Emmaste vald on selles küsimuses saare elanike enamusega ühte
meelt.
Just viimasel
koosolekul jäi kõlama kõige tähtsam. Ehk et kuidas me edasi
tegutseme- olgu siis eraldi või ühise vallana. On ju teada, et
vabariigi valitsus korraldab kohalike omavalitsuste ülesandeid
ümber, andes maavalitsuse arvelt neile rohkem ülesandeid.
Tõstatus, et me
peame analüüsima, kas ja kuidas nende täitmisega toime tuleme. Üks
asi on raha, mis riigi poolt koos ülesannetega lisandub. Teine aga
kohapealne kompetents.
Paraku tuleb siin ka
valitsusele etteheiteid teha. Et siiamaani ei ole suudetud kokku
leppida, millised saavad täpselt uued kohaliku omavalitsuse
ülesanded olema. Juba jookseme, aga täpselt ei tea, kuhu ja kuidas
jõuda tahame...
Välja on käidud ka
mõte rahvahääletuse korraldamiseks enne 15. maiks vabariigi
valitsusele vallapoolse arvamuse edastamist Hiiumaa vallaks liitumise
ettepaneku osas. Selge enamus on seda mõtet toetanud. Samas peeti
oluliseks, et enne tehtaks veel selgitustööd ja analüüse
võimalike tulevikustsenaariumite osas. Et arvamust ei avaldataks
pelgalt emotsioonile tuginedes.
Ilmus 17.02 Hiiu Lehes
No comments:
Post a Comment