Alustan
väljavõttega Emmaste valla arengukavast. Seal on kirjas Emmaste
valla visioon aastaks 2022: „Emmaste on avatud, noortesõbralik,
oma puhast loodust ja kultuuripärandit hindav ning innustavat
maaelu- ja ettevõtluskeskkonda pakkuv stabiilse elanike arvuga
vald.“
Emmaste
vallavolikogu VIII koosseisu haridus-ja kultuurikomisjon on tänaseks
läbi viinud 30 ametlikku koosolekut. Lisaks on toimunud
mõttevahetused ja arutelud antud valdkonna teemadel meilitsi.
Tihti on
päevakorras olnud nö traditsioonilised teemad. Näiteks Breveri
preemia või esindaja valimine mõne komisjoni liikmeks. Selle juures
oleme lähtunud nii erialasest pädevusest, aga ka laiapõhjalisusest.
Ehk komisjoni on eri teemade puhul esindanud erinevad inimesed. Enam
on koosolekute päevakorras olnud ka arvamuse andmist erinevatele
eelnõudele.
Rääkides
2016.aastast, siis Emmaste vallas oli oluliseks märksõnaks Emmaste
Vaba Aja Keskuse loomine ja seeläbi Emmaste Avatud Noortekeskuse
tegevuse ümberkorraldamine.
Eelmisel
korral komisjoni tegevusest ülevaadet tehes rõõmustasin, et nii
volikogus kui vallavalitsuses oli tekkinud arusaam kultuuritöötaja
vajalikkusest ja meil oligi kultuurinõunik kui eraldi spetsialist.
Nüüd
sellist ametikohta enam eraldi ei ole. Loomulikult tuleb anda aega,
et uus asutus ehk VAK saaks end nö tööle joosta. Samas on mulle
minuga jagatud info põhjal jäänud mulje, et meil on väikesed
kitsaskohad, mida saaks lahendada. Ehk et kas me pole valla
üleüldises valdkonna koordineerimises natukene kaotanud tehtud
ümberkorraldustega? Ehk et antud ametniku tööülesannete spekter
on laienenud ja nt majandus- ning haldusküsimustega tuleb senisest
enam tegeleda. Et tööpäev on meil kõigil ühepikkune, siis saab
seda teha vaid millegi muu arvelt.
Variant
oleks need asjad uuesti lahku viia. Või teine tee, millele olen
allasutustest sisendit saanud. Ehk võtta tööle ühine
majandusjuhataja, kes tegeleks haldus- ja majandusküsimustega.
Seeläbi saaks asutused ja asutustejuhid enam oma põhitegevusele-
milleks neil on ka tunduvalt rohkem pädevust- keskenduda, samas kui
eelpool mainitud teemad oleks samuti oma ala spetsialisti poolt
korraldatud. Alluda võiks ta EMKO-le, kuna koostööd tuleks selle
asutusega niikuinii palju teha.
Eelnevalt
mainituga seostub ka volikogus esitatud arupärimine: kes teostab
järelvalvet allasutuste arengukavade ja nende uuendamise üle ning
millises järgus nende uuendamine on?
See ei
olnud etteheide allasutustele, vaid pigem sain selle kaudu kinnitust,
et valla ja allasutuste side ei ole piisavalt tugev. Sest päris
selgelt ülevaadet meil ei olnud, mis järgus arengukavadega ollakse
ning kuidas on õnnestunud valla uue arengukava sihtide
integreerimine nendesse. On kindlasti oluline, et selliste küsimuste
puhul oleks asutustel võimalik tuge saada.
Täna eelarvearutelu juures mainitud mõte suurendada kulurida allasutuste dokumentatsiooni ühtlustamiseks/kaasajastamiseks tööohutuse valdkonnas, on üks positiivne näide, kuidas saame allasutusi toetada.
Mis
võiks veel ühise majandusjuhataja mõtet toetada, on vallavalitsuse
möödunudaastane idee ühendada kooli ja lasteaia juhtimine. Üks
mõte, mis mulle sellest meelde jäi, oli suurema sidususe tekitamise
taotlus. Samas kui maikuus komisjoni laiendatud koosoleku kokku
kutsusin, kus olid kõik huvigrupid esindatud, siis juhtimistasandi
liitmist heaks mõtteks ei peetud. Ja eks see on olnud meie seisukoht
ka valdade ühinemise juures. Et juhtimistasand ja esmased otsused
tuleb võimalikult inimestele lähedal teha. Ent majandus- ja
huvitegevuse valdkonnas oleks koostöö teretulnud. Huvitegevuse
juures on ka praegu kokkupuutepunkte.
Positiivsena
jääb kindlasti kõlama, et oleme saanud spordivaldkonda arendada.
Taristu osas eelkõige, mõeldes spordihalli tartaankattele.
Või
haridusvaldkonnas positiivsena näiteks Mänspäe kooli ja
koolihariduse mälestusmärgi püstitamine kohalike aktivistide poolt ning selle vallapoolne toetamine.
Toon veel
märksõnadena välja usalduse ja sidususe. Esimene on ülioluline
valla üleüldisel toimimisel ja seda igal ajaperioodil. Teise roll on
suurem, kui räägime valla haldusvõimekusest ja jätkusuutlikkusest.
Sestap on
meil arenguruumi, et kõik täidaks eelkõige oma põhiülesandeid
ning me ei dubleeriks teiste poolt tehtut. Näiteks kooli hoolekogu
poolt läbi viidavat rahuloluküsitlust olen igal sügisel põgusalt
volikogus tutvustanud. Koolis kevadel vallavalitsuse poolt personali seas läbi
viidud küsitlust ei ole aga ka küsitletutele tutvustatud. Saan aru,
et lahkumisotsuse teinud direktor seda teha ei soovinud, seega
võinuks küsitluse algataja initsiatiivi võtta.
Emmaste
valla põhimäärus (§ 29) sätestab, et
Vallavalitsus:
1)
lahendab ja korraldab kohaliku elu küsimusi, mis seaduse, volikogu
määruste või otsustega või käesoleva põhimäärusega on pandud
täitmiseks vallavalitsusele;
2)
valmistab ette volikogus arutamisele tulevaid küsimusi, lähtudes
vallavalitsuse seisukohtadest või volikogu otsustest;
3)
kinnitab ametisse ja vabastab ametist hallatava asutuse juhi
vallavanema ettepanekul;
4)
kehtestab vallavalitsuse hallatava asutuse teenuste hinnad;
5)
lahendab ja korraldab kohaliku elu küsimusi, mis ei kuulu volikogu
ainupädevusse. Otsustab küsimusi, mis on volikogu poolt
delegeeritud vallavalitsuse otsustada.
Samas kui
volikogu moodustatud revisjonikomisjoni (§ 24) ülesanded on
(5)
Revisjonikomisjon kontrollib volikogu poolt kinnitatud tööplaani
või volikogu ühekordse otsuse alusel:
1)
vallavalitsuse tegevuse vastavust volikogu õigusaktidele;
2)
vallavalitsuse ja vallavalitsuse hallatavate asutuste raamatupidamise
õigsust ja vallavara kasutamise sihipärasust;
3) valla
poolt sõlmitud lepingute täitmist;
4)
vallavalitsuse ja tema hallatavate asutuste tegevuse seaduslikkust ja
otstarbekust.
KOKSist (§ 48) tuleneb, et:
(3)
Revisjonikomisjonil on õigus:
1)
kontrollida ja hinnata valla- või linnavalitsuse, valla- või
linnavalitsuse ametiasutuste ja nende ametiasutuste hallatavate
asutuste või kohaliku omavalitsuse üksuse valitseva mõju all oleva
äriühingu, sihtasutuse ja mittetulundusühingu tegevuse
seaduslikkust, otstarbekust ja tulemuslikkust ning valla või linna
vara kasutamise sihipärasust.
Ehk
revisjonikomisjon on see, kes peaks allasutusi ning nende tegevust
kontrollima ja nende seaduslikkust hindama.
Saan aru,
et vallavalitsusel on sarnaselt koolis läbi viiduga plaanis ka
lasteaia dokumente ning siseelu kontrollida. Revisjonikomisjoni 2016.
aasta tööplaani järgi tegid nad seda III kvartalis. Minu meelest
pole mõistlik dubleerida, vaid infot jagada. Lisaks jätaks ma
asutuste tegevuse seaduslikkuse, otstarbekuse ja tulemuslikkuse
hindamise revisjonikomisjonile.
Lõpetan
arengukavaga. Seal seisavad read, mida võiksime iga päev oma
tegevuse juhtmõtteks võtta.
„Valla
juhtimise ja arendamise läbivad tegevuspõhimõtted:
Valda
juhitakse ja arendatakse teadmiste- ja väärtuspõhiselt ning
koostööle avatult.
Järgitakse
aususe ja sõltumatuse, avatuse ja läbipaistvuse põhimõtet.
Lähtutakse
kohalike elanike, eriti laste ja lastega perede heaolust.“
No comments:
Post a Comment